(Henkjan de Haan)

E-coaching is een (niet-)hiërarchisch ontwikkelingspartnerschap waarbij het leer- en reflectieproces zowel analoog als digitaal plaatsvindt en waarbij sprake is van fysieke afstand in de communicatie. Binnen de pabo gebruiken we nu de middelen van het e-coachen om studenten in de stage te begeleiden. Dit noemen we e-begeleiding. Voordelen van deze aanpak is dat student en begeleider frequent contact kunnen onderhouden over de voortgang in de stage waarbij beide vrij zijn om te reageren waar en wanneer ze dat willen. Het leer- en reflectieproces vinden zowel plaats in de praktijk als in de directe leefomgeving van de student. Dit wordt ondersteund door het inzetten van internet (e-mailberichten in een dialoog en schrijven van opdrachten en uitwerkingen). CoachCampus is de beveiligde online omgeving waarin de communicatie in eerste instantie plaatsvindt. De dialoog bestaat uit de berichten die over en weer geschreven worden en in tijd onder elkaar bewaard blijven. Zodra er vanuit de begeleider twee of meer vragen gesteld worden is er sprake van een opdracht. Opdrachten komen apart van de dialoog terecht in de documenten. Studenten werken opdrachten uit in hun werkboek. Het voordeel van deze aanpak is dat de dialoog zuiver blijft zonder interrupties.

Nadeel van e-begeleiding en e-coaching is dat er geen direct contact is. De begeleider bezoekt de student niet in de klas. Voor de komende tijd is de uitdaging om te zoeken naar middelen om dit probleem te verminderen. Mogelijkheid is het werken met lesopnamen. Ander minpunt is de taligheid die er gevraagd wordt van de deelnemers. Sommige studenten geven aan niet zo schrijfvaardig te zijn om hun ervaringen en gevoelens onder woorden te brengen. Het is voor zowel begeleider als student belangrijk om alle opties open te houden. Ook al is e-coaching en e-begeleiding vooral gestoeld op geschreven berichten naar elkaar, ook telefonisch contact, Skype, chat en bijvoorbeeld face to face gesprekken blijven tot de mogelijkheden behoren.