Binnen het instituut IEC is in het studiejaar 2013-2014 geëxpireerd met zogenoemde ‘flipvideo’s’. Flipvideo’s kunnen gezien worden als video’s, die studenten buiten college-tijd om, kunnen bekijken. Hierbij kunnen ze werken aan inhouden uit de collegereeks en/of onderwijseenheid. Dit kan ter voorbereiding zijn op een college, ter verwerking van inhouden, of ter zelfstudie van inhouden of verrijkingsstof. De term ‘flipvideo’ is afgeleid van het concept ‘Flipping the classroom’, bedacht door Aaron Sams (scheikundedocent in Amerika). Hij ontdekte dat hij in zijn colleges veel theorie uitlegde, en (te) weinig experimenteerde. Hij ‘draaide de klas om’: Het huiswerk, het bestuderen van theorie en leerstof, deden de leerlingen thuis. het maken van het huiswerk (de oefeningen en experimenten) deden de leerlingen tijdens de lessen. Hierdoor kon Sams meer tijd besteden aan vraagstukken van leerlingen, moeilijkere leerstof, en de leerlingen helpen de leerinhouden te begrijpen, in plaats van alleen maar instructie en uitleg geven. Zie ook: Flipping the classroom.

Het doel van het project ‘flipteaching’ was om (1) zicht te krijgen op (kwaliteits-)criteria van goede instructievideo’s, (2) ervaring op te doen het produceren van korte instructievideo’s, en (3) de ervaringen van docenten en studenten hierbij in kaart te brengen. Er is hierbij gefocust op onderzoekstechnieken, en op zowel Duitse als Franse grammaticaregels. De ontwikkelde video’s zijn inzetbaar om studenten zelfstandig een aspect van onderzoekstechnieken of grammaticaregel aan te leren, hiermee te laten oefenen, en voorbereid naar de colleges te laten komen. 

Drie voorbeelden van geproduceerde video’s, om de ervaring zelf te beleven:Grammatik Wiederholung B2: http://webserv.nhl.nl/~wesseliu/Flipping/duits1_final1/duits1_final1.html

T-Toets: http://webserv.nhl.nl/~wesseliu/Flipping/t-toets/t-toets-v4.html

Cohens Kappa: http://webserv.nhl.nl/~wesseliu/Flipping/cohens-kappa/cohenskappa2.mp4

De video’s zijn ontwikkeld met Camtasia. Dit is een geavanceerd bewerkingsprogramma, met een redelijk eenvoudige bediening. 

De uitkomsten zijn dat er enkele belangrijke criteria zijn voor een kwalitatief goede flipvideo:

Bepaal het doel van de video: is het ter voorbereiding, of verdieping? Bij welk onderwerp moet de video aansluiten?
Beperk de inhoud van de video tot één aspect of onderwerp.
De video mag niet langer dan 3 minuten duren. Na 3 minuten zakt de concentratie van de kijker.
Hou het simpel, weinig ’toetsers en bellen’. Het gaat om een professionele video. Wel kun je in de video belangrijke zaken markeren of aanwijzen, zodat de kijker een focuspunt heeft in de video.
Het kenmerk van een flip-video is dat zowel de inhoud (bijvoorbeeld een powerpoint-presentatie) en de vertellen (de docent) in beeld zijn. Uit ervaring blijkt dat de kijker zich dan meer aangesproken en persoonlijk benaderd voelt. 
Door na de uitleg twee of drie voorbeelden te behandelen, wordt de inhoud duidelijker voor de kijker. De voorbeelden helpen om de inhoud te begrijpen. De kijker kan er zelf voor kiezen om de video op ‘pauze’ te zetten, zodat de kijker zelf de oefening op kan lossen. Met behulp van Camtasia Studio kan dit ook ingebouwd worden, of kunnen er multiple-choice vragen aan de kijker worden gesteld in de video.

Interessante, aanvullende literatuur bij ‘flipvideo’s’ is de ‘Cognitive Theory of Multimedia Learning’: de kracht van multimedia bij het leren en verwerken van instructieve boodschappen. In het theoretisch stuk, gekoppeld aan deze pagina, wordt hier verder op ingegaan. Ook wordt hier ingegaan op elementen als interactiviteit, tempo, keuzes en begeleiding.