1.2 Digitale informatievaardigheden

Lectoraat Cybersafety NHL Stenden

Digitalisering staat centraal in ons dagelijks leven, maar hoe zorgen we ervoor dat de steeds verdergaande digitalisering, die we inmiddels geen ‘transitie’ maar ‘realiteit’ mogen noemen, veilig plaatsvindt? De onderzoeksgroep Cybersafety beantwoordt deze, en bovenstaande, vragen met het doen van hoogwaardig, onafhankelijk en praktijkgericht veiligheidskundig onderzoek.

Wat zijn informatievaardigheden?

In 2022 heeft SLO de inhoudslijn over de informatievaardigheden SLO aangepast. Deze informatie is via deze link te vinden.

Good practices

Een interessante good practice, uitgewerkt door 3e jaar studenten naar aanleiding van een vraag over hoe informatievaardigheden ingezet kunnen worden in het basisonderwijs, staat hieronder:

Inspiratiepagina’s

Op deze pagina vind je informatie over wat informatievaardigheden in houdt en het belang er van. Daarnaast vind je er tips voor zoekmachines die leerlingen veilig kunnen gebruiken en een link naar lesmateriaal over informatievaardigheden.

https://www.mediawijsheid.nl/informatievaardigheden/

Met de campagne ‘Goed in gesprek over verkeerde informatie’ wil Netwerk Mediawijsheid de weerbaarheid tegen desinformatie vergroten. Op deze site zijn verschillende tools en casussen uitgewerkt die te maken hebben met desinformatie.

https://netwerkmediawijsheid.nl/impact/goedingesprek/

Desinformatie heeft steeds meer invloed op de samenleving en onze democratie. Kinderen groeien op in een digitale wereld waar veel niet is wat het lijkt. Wil je leerlingen leren hoe ze desinformatie kunnen herkennen én bestrijden? Via deze site worden er lessen en lespakketten aangeboden over dit onderwerp.

https://www.wikiwijs.nl/startpagina/desinformatiepovo/