Wijze lessen – digitale didactiek (Gratis PDF)
Na ‘Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ is nu Wijze lessen: Digitale didactiek verschenen. Een auteursteam met onder andere hoogleraar-emeritus Paul Kirschner, alumnus en promovendus Tim Surma en alumna Kristel Vanhoywegen, beschrijft de kansen en aandachtspunten van de inzet van educatieve technologie in de klas. Net als de eerder verschenen Wijze lessen is het boek weer gratis te downloaden.
Dit nieuwe boek heeft een gelijkaardige opbouw. In het eerste deel staan de auteurs stil bij een aantal digitale (r)evoluties die (nog niet) hebben plaatsgevonden, van de fonograaf tot de iPadscholen. In deel 2 beschrijven we algemene wetenschappelijke inzichten over de rol van technologie in de klas, gaande van hartverscheurende keuzes tussen scherm of papier, misvattingen over de ‘multitaskende digital natives’, en de risico’s van door EdTech veroorzaakte afleiding.
De inzichten uit de eerste twee delen vormen de basis voor het derde deel. In twaalf bouwstenen worden wetenschappelijk onderbouwde didactische principes beschreven worden over hoe EdTech een meerwaarde kan betekenen voor je les en school.
Bron: Open Universiteit – Downloadlink Wijze Lessen – Digitale Didactiek