3.2 Volgen en verantwoorden
In de moderne maatschappij vinden steeds meer zaken online plaats, zo ook het volgen van de leerlingen. Leerlingen kunnen werken in een digitale omgeving, maar ook onderwijs dat niet digitaal plaatsvindt wordt wel digitaal vastgelegd. Hiervoor zijn verschillende platforms ontwikkeld, die schoolbesturen en leerkrachten het kunnen vergemakkelijken. Kennisnet heeft een interessant artikel gepubliceerd over die digitale leeromgeving; wat komt er allemaal bij kijken en waar ben jij zelf eigenlijk bij gebaat?
Theorie-suggesties
Propedeutische fase
3.2.1 De leerkracht toont aan ICT in te kunnen zetten om het geleerde van leerlingen zichtbaar te maken en vast te leggen.
Hoofdfase
3.2.2 De leerkracht toont aan dat hij het leerproces van leerlingen zichtbaar kan maken en kan volgen door middel van diverse vormen van digitale toetsing en evaluatie.
3.2.3 De leerkracht toont aan dat hij de voortgang van leerlingen vast kan leggen in daarvoor beschikbare volg- en administratiesystemen.
3.2.4 De leerkracht toont aan vanuit beschikbare informatie uit digitale systemen over de voortgang van leerlingen analyses kunnen maken over het leerproces van leerlingen.
3.2.1 De leerkracht toont aan ICT in te kunnen zetten om het geleerde van leerlingen zichtbaar te maken en vast te leggen.
3.2.2 De leerkracht toont aan dat hij het leerproces van leerlingen zichtbaar kan maken en kan volgen door middel van diverse vormen van digitale toetsing en evaluatie.
Er zijn diverse tools en programma’s waarmee de voortgang van leerlingen digitaal kan worden getoetst en bijgehouden. Iets wat veel leerkrachten echter vergeten te doen is om de randvoorwaarden te checken: privacy/beveiliging, techniek, fraude voorkomen, etc. Kennisnet heeft een handige checklist gepubliceerd.