Leren programmeren & ‘Unplugged’

Een ‘unplugged’ challenge waar met Tiktok, Door Manon Visser:

Schamper | POV: De irritante vriendin die in elke conversatie over TikTok  begint.

Voor het ontwikkelen van een 21st Century Challenge heb ik gekozen om als doelgroep groep 8 te gebruiken. Ik heb voor de corona-crisis in deze groep stage gelopen en zou mij graag verder willen ontwikkelen binnen deze leeftijdscategorie op het gebied van ICT. De leerlingen in groep 8 maken enorm veel gebruik van TikTok filmpjes. Hier wil ik dan graag ook op inspelen. Ik werd regelmatig gevraag om mee te doen met een TikTok filmpje. Hiervoor heb ik iedere keer vriendelijk bedankt ;). Tot nu!

De leerlingen leren te programmeren. Hierbij is het belangrijk dat iedere stap uitgewerkt wordt om bij het einddoel te komen. De leerlingen gaan ontwerpend te werk. 

Wat gaan de leerlingen doen:De leerlingen gebruiken mij om te kunnen programmeren. Ik heb nog geen verstand van TikTok, dus ik geef als startopdracht een korte presentatie te geven over dit kanaal, hierbij wordt er dus onderzoek gedaan. Echter is dit nog zeker niet de kern van de les. Voor de presentatie worden de volgende vragen beantwoord:

  • Wat is het doel van TikTok?
  • Hoeveel accounts bestaan er op TikTok?
  • Is er alleen muziek te vinden op dit kanaal, of zijn er ook mogelijkheden om iemand na te doen?
  • Vanaf welke leeftijd kan je TikTok gebruiken?
  • Kan je een privé account creëren, of wordt alles gelijk gedeeld?

Hiervoor krijgen de leerlingen ongeveer 10 minuten. De presentatie mag in een aantal minuten gegeven worden, hier zit dus geen minimum tijd aan verbonden.

De kern

Ik ben als het ware een ‘pop’ die de leerlingen kunnen besturen. De klas bestaat uit 16 leerlingen, dus ik deel deze op in groepjes van 4 personen. Deze groepjes kiezen een dans uit die zij voor TikTok gebruiken, dat kan een dans zijn die zij helemaal kennen, maar ook een dans die zij nog niet kennen. Ik geef de opdracht om stap voor stap op te schrijven wat ik moet doen om te kunnen dansen. De kinderen krijgen hier een half uur voor. Ze mogen zoveel stappen zetten als nodig. Voorbeeld: stap 1 – plaats juf Manon in het midden van de klas. Stap 2 – doe je rechterarm omhoog en wijs met je vingers naar het plafond. Zo gaan de leerlingen stap voor stap een uitwerking maken om mij te programmeren. 

Tijdens het uitwerken van het stappenplan loop ik rondes om te kijken of alles soepel verloopt. Ik ondersteun waar nodig en kan de leerlingen eventueel verder helpen. AfsluitingOm de les helemaal compleet te maken, wordt het uitgekozen lied op het digibord afgespeeld en mag iedereen het dansje uitvoeren, ook ik doe hier aan mee. De leerlingen zullen hier veel plezier aan beleven en vergeten nooit meer dat hun juf een TikTok dansje van de kinderen heeft geleerd. 


Door Marit de Boer en Aniek Kuperus (Vrije Studiepunten):
In de tijd waarin wij nu leven is ICT heel vanzelfsprekend. Ook in het basisonderwijs wordt er steeds meer digitaal gewerkt. Daarnaast staan de 21st century skills centraal. Deze skills zijn nodig voor het functioneren in de maatschappij. Voor het onderwijs is er een leerlijn programmeren. In deze leerlijn werken de kinderen aan het begrip computational thinking. Deze website staat in het teken van programmeren in de onderbouw! De kinderen in de groepen 2, 3 en 4 maken kennis met het programmeren van robots. Deze lessen kunt u vinden op de pagina ‘Lessenserie’. Daarnaast zijn de 21st century skills beschreven, computational thinking is waar de lessen het meest op gericht zijn. 
https://sites.google.com/view/programmeren-kun-je-leren/homepage


Mijn naam is Simon Batteram en voor mijn afstuderen aan de Pabo heb ik de iMinor gedaan.

Ik heb gekozen voor deze minor, omdat mijn interesse in ICT erg groot is, voornamelijk in combinatie met het onderwijs. Ik vind het erg leuk om ICT en Media te integreren in mijn lessen en zie dat leerlingen hier zichtbaar ook erg enthousiast van worden. Op de mijn stageschool ontstond op een gegeven moment de vraag naar programmeer-onderwijs. Omdat mijn interesse in ICT en Media erg groot is, greep ik de uitdaging aan om met deze ‘vraag’ die heerste op mijn stageschool aan de slag te gaan, het integreren van programmeren in het onderwijs op een openbare Dalton-basisschool. Deze opdracht kon ik uitstekend koppelen aan de iMinor, waardoor een mooie verbinding ontstond tussen een vraag vanuit mijn stageschool en de iMinor.

Na het doen van onderzoek in theorie en praktijk, heb ik een online omgeving gebouwd waarmee ’t Hazzeleger uit de voeten kan met programmeer onderwijs. In de online omgeving zijn verschillende programmeer activiteiten, opdrachten en lessen opgenomen voor de onder-, midden- en bovenbouw. De activiteiten zijn onder te verdelen in unplugged, games en activiteiten met robots (voornamelijk de BeeBot en BlueBot). Daarnaast is een koppeling gemaakt met de 21e-eeuwse vaardigheden en de verschillende pijlers vanuit de Daltonvisie, samenwerken, zelfstandigheid en reflectie. Ook is er aandacht voor de verschillende mindsets, Fixed en Growth. Leerkrachten kunnen zo vragen stellen aan leerlingen met verschillende mindsets over het proces en de resultaten van de lessen programmeren.’t Hazzeleger is na het integreren van het eindproduct druk aan de slag gegaan met programmeren. In het volgende schooljaar komt programmeer-onderwijs als vast vak op het rooster en zijn er verschillende materialen aangeschaft, zoals BlueBots en ProBots. Zelf heb ik veel geleerd van het geven van programmeerlessen, zo ben ik mij bewuster geworden van mijn rol als coach, in plaats van ‘kennis overdragende leerkracht’ en ben ik flexibeler geworden in het inzetten van ICT en programmeren in het onderwijs. Daarnaast heeft de verbinding tussen programmeren, de 21e-eeuwse vaardigheden en Daltononderwijs mij ook veel nieuwe kennis opgeleverd. 


Een link naar de website, het eindproduct, de online omgeving voor ’t Hazzeleger:https://sites.google.com/view/programmeren-hazzeleger/