Werken met Beebots & Bluebots
Herkennen van figuren en cijfers
(door Martine Annema)
De les die ik heb ontworpen kan je het beste gebruiken in groep 1/2. De kinderen gaan met deze les werken met de Bee Bot en met een speelmat. Deze les draait vooral om het herkennen van figuren en cijfers en het kunnen besturen van de Bee Bot. Je kan de kinderen de opdracht geven om op de speelmat de Bee Bot te laten verplaatsen naar het cijfer 1, 2, 3, 4 of 5. Of de Bee Bot te laten rijden naar de figuren cirkel, rechthoek, vierkant en driehoek. De gebruiksaanwijzing van de Bee Bot is ook aan de les toegevoegd. Ook is er een voorbeeld van de opbouw van de les, de materialen en de uitleg van de les.
Rekenen met Beebots
Martijn van Vredendaal heeft een ontwerp gemaakt om rekenen te combineren met het werken met beebots:
“Er ligt een mat voor de kinderen waaronder blaadjes geplakt zijn met verschillende uitkomsten. De kinderen pakken een blaadje met een som en moeten hier de juiste uitkomst bij vinden. Wanneer ze deze hebben gevonden moeten ze met de beebot naar dit desbetreffende getal toe rijden. Ik leg een aantal kaplablokjes op de mat om de route moeilijker voor de kinderen te maken. Er zijn genoeg mogelijkheden voor de kinderen om met de beebots te kunnen werken. Deze opdracht doen ze ook in twee- of drietallen zodat ze elkaar kunnen helpen en ondersteunen. Ik leg van tevoren uit hoe de beebots precies werken en dan kunnen de kinderen direct aan de slag. Ik maak looprondes en mochten ze het nog niet snappen dan bied ik ondersteuning.” Zie ook deze link.
Sipke Buma, Eshter van der Heide, Sanne van Noordenburg en Peter Lamers hebben tijdens de casusweek van de Minor 1, waarin het kijken naar leerlingen en hun onderwijsbehoeften centraal staat, een ontwerp gemaakt waarmee het tellen en rekenen geoefend wordt met de Beebots. De materialen die zij hebben ontwikkeld, de opzet en werkwijze zijn bereikbaar via de link hieronder.
Topografie met de Beebots & Unplugged
Deze Good Practice komt van Luc Jongsma, Fardou de Vries, Heleen Russchen, Iris Damhuis en Lisa Hakkert. Zij hebben als eindproduct van een casusweek, waarin het ontwikkelen van een leerarrangement rond een specifieke onderwijsbehoefte centraal stond, verschillende activiteiten ontwikkeld met de Beebot. Zo kun je op drie verschillende niveau’s, met een zelfgemaakte ‘Beebotmat’ topografie oefenen met kinderen, waarin de provincies van Nederland centraal staan. Ook hebben zij activiteiten ontwikkeld om ‘unplugged’, dus zonder Beebot of ander technologisch middel’ te werken aan computational thinking. In hun ontwerp zit informatie verwerkt over het combineren van de 21st Century SKills, Leren programmeren en verschillende leerstijlen. De uitwerkingen staan onderin deze pagina.
De uitwerking van ‘Unplugged’ is via deze link te bereiken