Werken met green-screen & animaties

Door Ilse Massink, in het kader van Minor 3/iMinor:


“Voor mijn minor 3 van de opleiding leraar basisonderwijs heb ik een aantal maanden stage gelopen bij het ELAB CLC in Oudeschoot. Hier heb ik drie dagen in de week lessen gegeven in 21ste eeuwse vaardigheden aan groepen basisschoolkinderen. De kinderen konden op verschillende niveau’s aan de slag met computational thinking (programmeren), virtual reality en augmented reality. Om dit aanbod uit te kunnen breiden is mij vanuit het ELAB de vraag gesteld om te onderzoeken hoe filmopdrachten met green screens en het maken van animaties ingezet kan worden in het primair onderwijs om kinderen te laten oefenen met de 21ste eeuwse vaardigheden. I

k heb hierin onderzocht wat de 21ste eeuwse vaardigheden zijn, hoe deze aansluiten bij de veranderingen in de samenleving en hoe hier op scholen door middel van de inzet van verschillende filmtechnieken aan gewerkt kan worden. In de praktijk heb ik gekeken welke toepassingen, materialen en manieren van aanbieden er zijn om het lesaanbod in filmtechnieken in te kunnen vullen. Deze gegevens heb ik vervolgens vertaald naar een eindproduct, met daarin handleidingen, uitleg-filmpjes, lesactiviteiten en materialenlijsten, zodat leerkrachten de werkvormen van green screening en het maken van animaties simpel in kunnen vullen in hun lespraktijk.

Deze minor met stage en onderzoek is voor mij niet alleen heel leerzaam maar ook vooral erg leuk geweest. Ik wilde voor mijn minor 3 iets anders dan het lesgeven op een basisschool en ik wilde een profilering waarin ik echt iets nieuws kon leren. Toen ik aan de minor begon wist ik eigenlijk niets over programmeren en ICT. Na deze minor is dat zeker veranderd. Ik heb niet alleen meer inzicht gekregen over hoe ICT-toepassingen kinderen kan motiveren en begeleiden in een leerproces, maar ook hoe ik zelf invulling kan geven aan dit lesaanbod in 21ste eeuwse vaardigheden. Ik zou deze minor dan ook iedereen aanraden!”