2.3 Variatie

Belangrijk bij het effectief inzetten van ICT, is het vinden van de juiste mix in elke leersituatie passend bij de contact. Als je als leraar weet wat de wisselwerking tussen die verschillende factoren is, kun je beter variëren met ICT-hulpmiddelen, wat tot effectiever gebruik leidt en tot een hoger leerrendemenent voor het kind. (Schouwenborg, 2017)

Theorie-suggesties

Propedeutische fase

2.3.1 De leerkracht toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.

Hoofdfase

2.3.2 De leerkracht toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT.
2.3.3 De leerkracht toon aan dat hij (gevarieerd) ICT inzet om gestructureerd oefenen, samenwerken, evalueren en toetsen vorm te geven.
2.3.4 De leerkracht toont aan een breed repertoire aan actuele technologische toepassingen en vaardigheden in te kunnen zetten om geïntegreerd lesgeven vorm te geven.

2.3.1 De leerkracht toont aan dat hij gebruik maakt van diverse vindplaatsen van digitaal leermateriaal en in staat is daaruit ander leermateriaal te arrangeren.

Op de site van Digitale Didactiek kun je diverse voorbeelden vinden van digitale leermiddelen en waar deze te vinden zijn. Het kan zijn dat je van bepaalde sites of tools vaker gebruik gemaakt en dit handig voor jezelf wil wegzetten. Onderstaande pagina’s of apps kun je daarbij helpen. Voor een uitgebreidere lijst met tools kun je kijken bij Reisgids Digitale Leermiddelen.

Naast het maken van een overzichtspagina’s kun je ook persoonlijke leerpaden uitzetten voor leerlingen met Symbaloo. Ook beschikbaar als app voor Android en iOS.
Met YURLS kun je zelf een overzichtspagina creeëren. Je kan de pagina ook goed inzetten als informatietool bij een online quiz of escaperoom.
Google Sites is een snelle en overzichtelijke tool. Je zou bovenbouwleerlingen hiermee ook zelf een website kunnen laten maken.

2.3.2 De leerkracht toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT.

Om zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van ICT in het onderwijs, is het handig om op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen. Onderstaande links en suggesties kunnen je daarbij helpen.

SLO heeft een handig overzicht gepubliceerd, waarnaast ook voorbeeldleerlijnen. Door hier te kijken, kun je checken of je op de goede weg zit met je leerlingen.

Kennisnet publiceert diverse artikelen en video’s over recente ontwikkelingen in het onderwijs.

Scroll door dit document heen voor een uitgebreidere uitleg en visie achter de leerlijnen die zijn ontwikkeld en wat dit van jou als leerkracht vraagt.

Op het platform Digitale Didactiek & Mediawijs worden ten slotte diverse trainingen en cursussen aangeboden, waaronder een cursus ‘digitaal arrangeren‘.

Suggesties voor diverse ICT-toepassingen in de klas