Onder deze pagina staan verschillende subpagina’s met zowel binnen als buiten de pabo ‘good practises’. Deze good practises worden gedeeld ter inspiratie, ter informatie en ter feedback. Om een breder beeld te krijgen op de mogelijkheden of om te werken aan vraagstukken, is de deze site van de Universiteit Utrecht interessant. Hier staan ook een aantal good-practises en voorbeelden op: http://educate-it.sites.uu.nl/ Wist je dat… wij ook een pinterest bord hebben met tools, inspiratie, modellen, actuele ontwikkelingen en meer? Kijk hiervoor op: https://nl.pinterest.com/agewesselius/onderwijs-ict/ Zie ook: Tools |
Digitale Arrangementen | Op deze pagina vind je inspiratie voor digitale arrangementen | Digitale Arrangementen |
Digitale interactieve platen | Good practices met interactieve digitale platen voor verschillende leeftijden. | Interactieve platen |
Digitale Leeromgeving Taal | Minor 3/iMinor: Froukje Dijkstra en Piety Hatisma kregen de vraag of zij een digitale leeromgeving wilden ontwikkelen voor de bovenbouw op het gebied van taal. | Digitale Leeromgeving Taal |
Digitale muurkrant met Padlet | Om samenwerking te stimuleren, of juist het uitwisselen van opgedane informatie, of resultaten van uitwerkingen of activiteiten, dan is Padlet een geschikte, gratis tool om in te zetten. | Digitale muur met Padlet |
E-coaching | E-coaching is een (niet-)hiƫrarchisch ontwikkelingspartnerschap waarbij het leer- en reflectieproces zowel analoog als digitaal plaatsvindt en waarbij sprake is van fysieke afstand in de communicatie. | E-coaching |
Flipteaching | Binnen het toenmalige instituut IEC van NHL Hogeschool is in het studiejaar 2013-2014 geĆ«xpireerd met zogenoemde ‘flipvideo’s’. Flipvideo’s kunnen gezien worden als video’s, die studenten buiten college-tijd om, kunnen bekijken. | Flipteaching |
Game maker bij groep 7 en 8 | Iris de Jong, pabo studente: Ik heb een project programmeren gedaan in mijn LiO-stage met groep 7 en 8. | Game–maken bij groep 7 & 8 |
Gamification | Gamification omvat het toepassen van spel-elementen in authentieke situaties, meestal gericht op het vergrootten van de intrinsieke motivatie (al dan niet gericht op leren). | Gamification |
Geschiedenis & ICT | Google Maps inzetten bij een geschiedenisles over de 2e wereldoorlog | Geschiedenis en ICT |
Mediawijsheid | Verschillende good practices om te werken aan mediawijsheid, bijvoorbeeld social media, cyberpesten en omgaan met verschillende vormen van media. | Mediawijsheid |
Meertaligheid & ICT / Technologie | Good Practices met als raakvlak Meertaligheid & ICT, Technologie en robots | Meertaligheid en ICT |
Mirco:bit | Lisa Hakkert, pabo student: Op deze website kunt u alles vinden over het toepassen van de Micro:bit in het basisonderwijs. U kunt hier vinden wat de Micro:bit in uw klas kan betekenen, praktische zaken, opdrachten met de Micro:bit en tot slot pleit ik met een theoretische verdieping voor de Micro:bit in het onderwijs. | Microbit in het onderwijs |
MySchoolsNetwork | Sjoukje Dotinga, pabo-studente: Voor de drietaligestroom waaraan ik deelneem, hadden we als opdracht om coach te worden voor een paar leerlingen die online waren op MySchoolsNetwork. | MySchoolsNetwork |
OSMO, Meervoudige Intelligenties en 21st Century Skills | Fardou de Vries heeft haar leercontract in de Minor 1 gericht op het werken met de OSMO, Meervoudige Intelligenties en de 21st Century Skills | OSMO, M.I. en 21st Century Skills |
Privacy van leerlingen | Marit de Boer, pabo student: In ‘Social Media verovert de wereld’ staat informatie, tips en suggesties over hoe om te gaan met de privacy van leerlingen bij foto’s en video’s op social media’ | Privacy van leerlingen |
Programmeren & Unplugged | Good practices op het leren programmeren, ‘unplugged’ programmeren en koppelingen hierbij met vakinhouden. | Programmeren & Unplugged |
Rekenen | Inspiratie om Rekenen en ICT met elkaar te combineren | Rekenen en ICT |
Stopmotion | Inzetten van stopmotion-techniek in lesactiviteiten | Stopmotion |
Stripverhaal maken met green screen | Met behulp van een greensceen leerlingen een stripverhaal laten maken over een onderwerp naar eigen interesse. | Stripverhaal maken met Green Screen |
Tinkercat | Rekenen, beeldende vorming, of vakinhouden vorm geven met Tinkercat en een 3D printer (door Simon Graven) | Tinkercat project |
Virtual Reality | Good practices met Virtual Reality | Virtual Reality |
#vlogles | Een suggestie voor een les over vloggen met voorbeelden | #Vlogles |
Weektaaksysteem Programmeren | Willem Zijlstra en Fokje Jonkman: Voor de Minor 3/iMinor hebben wij een onderzoek gedaan naar het inzetten van ICT bij het werken met dagtaken in het basisonderwijs | Weektaaksysteem programmeren |
Werken met Beebots & Bluebots | Op deze pagina zijn good practices te vinden, uitgewerkt door studenten, voor het inzetten van de Beebots en Bluebots in het onderwijs. | Werken met Beebots & Bluebots |
Werken met green-screen & animaties | Ilse Massink, pabo student: Voor mijn minor 3/iMinor van de opleiding leraar basisonderwijs heb ik een aantal maanden stage gelopen bij het ELAB CLC in Oudeschoot. Ik heb onderzocht wat de 21ste eeuwse vaardigheden zijn, hoe deze aansluiten bij de veranderingen in de samenleving en hoe hier op scholen door middel van de inzet van verschillende filmtechnieken aan gewerkt kan worden. | Werken met green-screen & animaties |
Geschiedenis & ICT | Online expositie met digitale oefeningen over de tweede wereldoorlog, gericht op de bovenbouw. | Tweede wereldoorlog |
Spelend leren met tablets: Fotografie | Een les over de verschillende perspectieven van fotografie vanaf groep 4. | Spelend leren met tablets: Fotografie |
Mediawijsheid: Het internet | Hoe leg je aan kleuters uit wat het internet is? In deze les vind je een mooi voorbeeld om dit visueel te maken voor kleuters. | Les: internet voor kleuters PowerPoint |
Informatievaardigheden: Fake News | Er zijn diverse tools die je kan gebruiken bij het geven van een les over Fake News. Deze tools zijn verzameld door een student, daarnaast heeft ze een les ontworpen over Fake News voor groep 7/8. | Informatievaardigheden: Fake News |
Verkeer les met VR | Hoe maak je een verkeer les visueel? Daarin is VR een mogelijkheid! Zo ervaren de leerlingen hoe het is om de regels gelijk toe te passen in de les. Bij deze good practice gaan de leerlingen aan de slag met een VR bril tijdens de les verkeer. | Verkeer met VR |