3.1 Registeren

Theorie-suggesties

Propedeutische fase

3.1.1 De leerkracht toont aan het eigen leerproces digitaal vast te leggen en dit voor anderen inzichtelijk te maken.

Hoofdfase

3.1.2 De leerkracht toont aan schoolse zaken die om registratie vragen vast te leggen, te beheren en te delen in de daarvoor beschikbare administratieve systemen.
3.1.3 De leerkracht toont aan veilig en verantwoord te kunnen werken met verschillende registratiesystemen, rekening houdend met privacywetgeving.

3.1.1 De leerkracht toont aan het eigen leerproces digitaal vast te leggen en dit voor anderen inzichtelijk te maken.

Met behulp van een digitaal portfolio kun je je eigen leerproces inzichtelijk maken voor jezelf en anderen. Er zijn verschillende manieren waarop je een dergelijk portfolio kunt vormgeven. Hieronder staan een aantal links waarmee je makkelijk een website kan creëren.

Wil je meer uitleg of hulp? Kijk dan op de pagina Digitaal Ontwikkelingsportfolio.

Een voorbeeld van een digitaal portfolio, van Mellenie de Vries (voorheen NHL-curriculum)

3.1.3 De leerkracht toont aan veilig en verantwoord te kunnen werken met verschillende registratiesystemen, rekening houdend met privacywetgeving.

Hiernaast kun je een document over het sociaal mediagebruik in het onderwijs en de privacy van leerlingen lezen. Dit werkstuk is gemaakt door Marrit de Boer, in het kader van leercontract Minor 1.

In dit artikel van Leraar24 kun je meer lezen over het veilig digitaal werken.