Rekenen en ICT

Verhaaltjessommen en QR=codes

Door Cheyenne Schuurmans:


Ik heb een rekenles met QR-codes aangeboden. Ik heb “verhaaltjessommen” aan de QR-code gekoppeld. Hier heb ik voor gekozen omdat kinderen in groep 7/8 druk bezig zijn met de CITO toetsen en bij deze toetsen word een rekensom vaak in de vorm van een verhaal aangeboden.  Deze QR-codes heb ik uitgeprint en door het hele lokaal en op de gang van de school gehangen. De kinderen hadden allemaal een eigen IPad en mochten in tweetallen de sommen gaan oplossen. Iedere QR-code had een nummer, op deze manier konden ze het antwoord bij het goede getal op het antwoordenblad zetten. Voor de codes is verder geen app nodig, zodra je de code scant met je camera (zonder een foto te maken) word je doorgestuurd naar een link waar je vervolgens de rekensom vindt.

Ik heb gemerkt dat de kinderen dit een leuke, actieve, interessante en betekenisvolle les vonden. Ze gaven aan het vaker te willen doen. Een les waarmee je je IPad mag gebruiken is natuurlijk veel interessanter dan een rekenles uit het boek. De opties met de QR code zijn breed, zo kun je bijvoorbeeld ook een taal of geschiedenisles geven met QR-codes. Om de QR0-code te maken heb ik de website: https://nl.qr-code-generator.com/ gebruikt, hier moet je een account aanmaken en daarna kun je QR codes maken!

De opzet en de QR codes staan onderin deze pagina.

Tafels oefenen

Door Thijs van Doorn:
Tafels zijn voor veel kinderen abstract. Echter, tafels kunnen beeldend worden aangeboden aan kinderen.  Hoewel het op deze manier ‘laten zien’ kan worden, is het leuk om kinderen hier zelf mee aan de slag te laten gaan. Hiervoor heb je een tafelbordje en een stukje wol nodig. 

Voorbeeld: de tafel van 3

0 x 3 = 0 (daarom begint deze vorm bij de nul)

1 x 3 = 3 (de lijn gaat van nul naar drie)

2 x 3 = 6 (de lijn gaat van drie naar zes)Enz.

Voorbeeld: de tafel van 8

0 x 8 = 0 (daarom begint deze vorm bij de nul)

1 x 8 = 8 (de lijn gaat van nul naar acht)

2 x 8 = 16 (de lijn gaat van acht naar zes, wegens dat zes het laatste getal is in 16)Enz.