Virtual Reality

“Ik heb een aardrijkskundeles gegeven in groep 8. De les ging over de wereld, het bekijken, lezen en dingen ontdekken in de atlas en het creëeren van een mental map. De school waar ik stageloop werkt met de methode Topondernemers. Dit betekent dat de kinderen geen echte aadrijkskunde lessen hebben. Over de wereld en de verdeling van de wereld in landen, zee, bodemgebruik, enz. hebben de kinderen niet echt een idee of beeld.”

Hoe maak je een verkeer les visueel? Daarin is VR een mogelijkheid! Zo ervaren de leerlingen hoe het is om de regels gelijk toe te passen in de les. Bij deze good practice gaan de leerlingen aan de slag met een VR bril tijdens de les verkeer:

Martijn Werkhoven heeft een leuke handleiding voor leerlingen en leerkrachten die thuis of op school op een laagdrempelige manier aan de slag willen met Virtual- of Augmented Reality. De handleiding staat onderin deze pagina.

Handleiding VR en AR.pdf

Door Rosan Wiersma:


Virtual reality met kleuters, kan dat? Ik dacht in eerste instantie dat dit veel te moeilijk was, maar…Ik heb het tegendeel bewezen, want het was juist super leuk. Mijn doel was om iets te doen met ICT in de kleutergroepen. De leerlingen waren druk bezig met het thema ‘Ridders en kastelen’ en daar kon ik wel wat mee. Zoals te zien is op de foto hieronder waren ze een heel mooi kasteel aan het bouwen met blokken, maar hoe ziet zo’n kasteel er nou eigenlijk echt uit? Je kunt moeilijk met alle kleuters naar een kasteel gaan om die te bekijken. Ik heb daarom een kasteel in de klas gebracht.

Ik heb allereerst de app Google Expeditions gedownload. Je kunt hier allerlei onderwerpen opzoeken en dan een VR downloaden. Ik heb de zoekterm ‘Castles’ gebruikt en ik heb toen een mooie uitgekozen. Wat je dan te zien krijgt is de foto links onderin. Het enige wat je dan nog moet doen is je telefoon in de VR bril zetten.Tip: Jonge kinderen kunnen misschien een beetje duizelig worden. Ik heb daarom iedere leerling op een stoel laten zitten. Ik heb de VR bril vastgehouden en voor hun ogen gehouden. Dit om te voorkomen dat ze zouden schrikken en hem zouden laten vallen.

Reacties van leerlingen: “Wow juf, ik kan het topje bijna aanraken’’, “Kunnen we met deze bril ook naar binnen?’’, ‘’Dit is echt super gaaf, dat vindt mijn papa vast ook’’, ‘’Ik wil deze bril thuis ook!’’