Digitale Didactiek & Mediawijs – bekwaamheidsmodel

Voor ‘digitale geletterdheid’ in de propedeutische fase en ‘digitale didactiek & mediawijs’ in de hoofdfase/afstudeerfase is een nieuw ‘digitale didactiek & mediawijs – bekwaamheidsmodel’ ontwikkelt (ook wel bekend als ‘ict-bekwaamheidseisen). In het nieuwe model zijn de ict-bekwaamheidseisen gecomprimeerd tot een overzichtelijker geheel en zijn de gebruikte termen geactualiseerd. Ook bevat het nieuwe model suggesties waar je aan kunt denken bij de bekwaamheidseis. Het niveau van de bekwaamheidseisen is gelijk gebleven aan de vorige versie. 

De versie t/m augustus 2024 mag je nog naar verwijzen tot uiterlijk 31 januari 2025. Daarna wordt alleen nog gewerkt met de versie ‘september 2024’. 

Versie September 2024

Versie t/m augustus 2024 (print)

Heb je digitale geletterdheid in de propedeutische fase afgerond en werk je nu in de hoofdfase?  
Dan mag je voor de blocks die je vanaf nu aanvraagt verwijzen naar ict-bekwaamheidseisen in de ‘versie september 20204’. Eerder ingeleverde en/of gevalideerde blocks hoef je de verwijzing in de uitwerkingen niet van aan te passen.  

Ben je momenteel uitwerkingen aan het maken voor de blocks in de propedeutische fase? 
Dan hoef je de uitwerkingen niet aan te passen en mag je nog steeds de blocks aanvragen met de verwijzing naar de (ict-)bekwaamheidseisen in de versie t/m augustus 2024. 

Ben je momenteel uitwerkingen aan het maken voor de blocks en heb je al verwezen naar ict-bekwaamheidseisen uit de versie t/m augustus 2024? Dan hoef je dit niet aan te passen en mag je nog steeds de blocks aanvragen met de verwijzing naar de versie t/m augustus 2024. 

De versie t/m augustus 2024 mag je nog naar verwijzen tot uiterlijk 31 januari 2025. Daarna wordt alleen nog gewerkt met de versie ‘september 2024’. 


Via de knoppen hier onder vind je suggesties, inspiratie en achtergrondinformatie om te werken aan je eigen vaardigheid en om met leerlingen te werken aan digitale geletterdheid op de vier deelgebieden. Deze worden nog aangevuld.

Digitale geletterdheid: Welke bekwaamheden hebben leraren nodig om leerlingen/studenten te begeleiden op weg naar burgerschap en om de digitale kloof te verkleinen?

Klik verder voor inspiratie op Digitale Informatievaardigheden, Mediawijsheid en Computational thinking (binnenkort beschikbaar)

SLO biedt een handig overzicht met aanbodsdoelen op digitale geletterdheid voor PO en VO

Leersituatie: Welke keuzes maakt de leraar vanuit de leersituatie? Welke didactiek en ict-middelen zijn geschikt om optimaal te leren?

Klik verder voor inspiratie op het het inzetten van technologie in leersituaties, ‘weten wat werkt‘, ‘variatie‘ en Handige tools & apps.

Organisatie: De organisatie geeft leraren taken op het gebied van ict-bekwaamheid. Hoe zorg je dat de uitvoering uniform gebeurt, vanuit een consistent beleid en volgens wet- en regelgeving?

Klik verder voor inspiratie op ‘registeren en ‘volgen en verantwoorden

Professionalisering: Wat voor professionaliseringsbeleid is nodig om leraren ict effectief te laten inzetten, zowel individueel als in het collectief?

Kijk ook bij de ‘good practices‘ en ‘kennisclips‘ om je te laten inspireren.

Wijze lessen – digitale didactiek

Na ‘Wijze lessen: Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek’ is nu Wijze lessen: Digitale didactiek verschenen. Een auteursteam met onder andere hoogleraar-emeritus Paul Kirschner, alumnus en promovendus Tim Surma en alumna Kristel Vanhoywegen, beschrijft de kansen en aandachtspunten van de inzet van educatieve technologie in de klas. Net als de eerder verschenen Wijze lessen is het boek weer gratis te downloaden.

Downloadlink Wijze Lessen – Digitale Didactiek

Handboek Digitale Geletterdheid

Deze publicatie is bedoeld voor iedereen die digitale geletterdheid een vaste plaats in het onderwijs wil geven. In eerste instantie: de schoolleiders en schoolbestuurders in het primair en voortgezet onderwijs. Maar vooral: de kartrekkers binnen scholen die al jarenlang aan de weg timmeren en nieuwe successen willen oogsten. Natuurlijk is de publicatie ook bestemd voor individuele leraren die inspiratie willen opdoen, bijvoorbeeld voor het opzetten van lesprogramma’s.